در ماشین و خودرو تعداد بازدید 176

چه روغن موتوری مناسب چه خودرویی است؟

نویسنده: سنگریز

روغن موتور خودرو رابطه مستقیمی با سلامت کارکرد موتور دارد. ولی اگر به بازار سرزده باشید متوجه می شوید که بازار  روغن موتور ها انقدر جذاب و بزرگ است که انتخاب درست یک روغن موتور برای اتومبیلتان شاید امری سخت به نظر بیایید.

در اینجا ما می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که چه روغن موتوری برای چه ماشینی مناسب است و یاد بگیریم که عبارات و اعداد نوشته بر روی ظرف روغن ها چه معنی دارد ، و ما کدامیک از آنها را انتخاب و در داخل موتور خودرو استفاده نماییم.

روغن موتور چی هست؟

قبل از اینکه به یادگیری و آشنایی استانداردهای بپردازیم ، بهتر است با روغن و عملکرد آن در موتور آشنا شویم.

روغن موتور 4 کار اصلی را در خودرو انجام می دهد.

  • در بین قطعات موتور خودرو یک لایه نازک ایجاد می کند که در هنگام کارکردن موتور و چرخیدن قطعات اصطحکاک ایجاد نشود و بتوانند به راحتی وظیفه خود را انجام دهند.
  • در هنگامیکه روغن موتور در داخل موتور در حال چرخیدن است باعث پایین آمدن دمای موتور میشود و موتور خنک میشود.
  • لایه نازکی از روغن که بر روی قطعات ایجاد میشود باعث میشود که قطعات زنگ نزنن.
  • یکی از کارهایی که روغن موتور انجام می دهد و کمتر افرادی از آن اطلاع دارند مقداری از آلایندگی که توسط احتراق در موتور ایجاد میشود توسط روغن کم میشود و این یعنی کاهش آلایندگی موتور که استفاده مهمی است.

خیلی از ماها هنگام مراجعه برای تعوض روغن به گاراژها یا اتو سرویس ها با انواع روغن موتورها و برندهای متفاوت از آن مواجه میشود که باعث میشود شما در انتخاب اینکه کدام یک برای شما مناسب هستند سردرگم شوید.

بر روی ظرف حاوی روغن موتور علامت ها و نوشته های زیادی است ولی اگر شما بتوانید 2 عدد روی روغن موتور را بخوانید ، متوجه خواهید شد کدامیک برای شما مناسب است.

سطح کیفی روغن موتور

استانداردهای روغن موتور

معمولا 3 استاندارد برای نشان دادن سطح کیفی روغن خودرو در جهان است.

  • استاندارد API که مربوط به آمریکا است.
  • استاندارد ACEA که مربوط به اروپا است.
  • استاندارد JASO که مربوط به ژاپن ست.

پس اگر روی یک روغن موتوری را دیدید و بر روی آن API درج شده بود یعنی این روغن دارای استاندارد آمریکا است.

معمولا در جلوی حروف API دو حرف وجود دارد:

حرف اول: کلمه (Services) S این حرف در جلوی استاندارد API به این معنی است که این روغن مربوط به خودروهای بنزینی است. اگر به جای حرف S، کلمه C (Commercial) قرار گرفته بود یعنی روغن موتور برای خودروهای دیزلی مانند کامیونت ها.

حرف دوم: معمولا اگر در ظروف روغن ها نگاه کرده باشید با عبارت API SL مواجه شده اید که در اینجا حرف دوم L می باشد که می تواند حروفی از A تا N باشد ، که هرچه به N نزدیک باشد یعنی تکنولوژی موتور جدیدتر است در مقابل API SA نشان می دهد که این روغن مناسب خودروهای قدیمی است. پس در اینجا مشخص شد که حرف دوم مربوط به تکنولوژی سال موتور است نه مربوط به سالی که خودرو تولید می شود.

مثال: یکی از خودروهایی که در ایران تولید می شود L90 است ، که در سال 2004 معرفی و تولید آن شروع شد ولی الان در سال 2018 در ایران هم اکنون با معرفی نسل ها جدید آن ، همچنان مدل 2004 آن تولید می شود ، پس تکنولوژی موتور این خودرو برای سال 2004  است نه سالی که خودرو داره تولید می شود و متناسب با آن باید روغن موتور را خریداری کرد.

برای اطلاع درست از این حرف شما می توانید به دفترچه خودرو که همراه ماشین به شما تحویل می دهند مراجعه کنید و در آن نوشته که موتوری که بر روی این خودرو نصب شده است روغن SM برای آن مناسب است یا SL.

مثلا اگر شما یک پژو 206 تیپ 5 از ایرانخودرو خریداری نمایید و طبق گفته کارخانه سازنده گفته شده است در آن روغن SL بریزید و شما در آن یک روغن رده بالاتر یعنی SM در داخل آن بریزید هیچگونه مشکلی پیش نمی آید و ایرادی ندارد ولی اگر شما روغن زیر رده های L یعنی پایین تر اصلا توصیه نمی شود.

سطح کیفی روغن یا گرانروی

در توضیحات قبلی ما با سطح کیفی روغن آشنا شدیم و در اینجا می خواهیم درباره گرید آشنا شویم. گرید ، گرانروی یا ویسکوزیته واحدی برای اندازه گیری سرعت گردش روغن در موتور اتوموبیل شماست.مثلا شما عسل را در نظر بگیرید که مقاومت بالایی را برای جاری شدن دارد یعنی درجه گرانروی بالایی دارد ولی در مقابل شما آب را دارید که درجه گرانروی پایینی دارد و خیلی سریع جاری می شود. این عدد در داخل موتور خودرو براساس دما موتور متفاوت است.

هر چه دمای موتور بالاتر باشد ویسکوزیته کمتر است و راحت جاری می شود و هر چه دمای هوا پایین تر باشد ، موتور سردتر و ویسکوزیته روغن بیشتر است.

  حالا چرا این مهم است.

شما یک روز سرد زمستانی را در نظر بگیرید که در داخل اتومبیل نشسته اید و موتور ماشین سرد است و ویسکوزیته روغن بالاست و شروع به استارت زدن خودرو می کنید.در موقع استارت روغن باید اونقدری ویسکوزیته داشته باشه که خود را به لا ب لای قطعات برسونه و روانکاری را به درستی انجام بده و در مقابل در هوای گرم یا هنگامیکه موتور به علت کارکرد خیلی داغ است ، ویسکوزیته روغن خیلی پایین است که شاید روغن در لا به لای قطعات بریزد و آنجا نماند.

پس ویسکوزیته خیلی مهم است و به دما ربط دارد و حتی دمایی که شهرها و کشورها دارند و موتور داخل آن کار میکند خیلی مهم است. در انتخاب گرید ، آب و هوای شهری که در آن زندگی میکنیم و تکنولوژی موتور مهم است. در اینجا ما استاندارد SAE را داریم که عددی بین 0 تا 60 است. هر چه این عدد به 60 نزدیکتر باشه یعنی ویسکوزیته بالا یا همان غلظت بیشتر روغن به این معنی که زمان بیشتری طول می کشد که روغن بین اجزای موتور به گردش درآید و بر عکس.

روغن موتورها دارای 2 گرید هستند:

  • مونو گرید: به این معنی که این روغن موتور یا فقط در هوای سرد خوب کار میکنه یا گرم.
  • مولتی گرید: یعنی با کم یا زیاد شدن دما ویسکوزیته آن تغییر پیدا نمیکنه و در هر چهار فصل از این روغن موتورها میتوانید استفاده کنید. بر روی روغن های مولتی گرید حرف W به معنی Winter یا زمستان وجود دارد.در دو طرف این حرف 2 تا عدد وجود دارد. عددی که در سمت چپ W قرار دارد میزان حداکثر ویسکوزیته در فصل سرد را نشان می دهد و عدد سمت راست حداکثر ویسکوزیته در فصل گرما را نشان می دهد. به طور مثال اگر در شهری زندگی می کنید که هوا سرد است پس روغن موتوری بهتر است که ویسکوزیته آن کمتر یعنی شل تر است.

مثال: حال بیایید به عنوان مثال استاندارد 30W5 را دقیقتر مورد بررسی قرار دهیم. عددی که درسمت چپ حرف W نوشته شده، بیان کننده عملکرد روغن در دمای پایین است (منظور همان لحظه استارت زدن است که موتور هنوز گرم نشده است). همانطور که می بینید در این نمونه عدد 5 معرف درجه خیلی پایین ویسکوزیته W در این روغن است که باعث می شود روغن در زمان استارت زدن خیلی سریع در اجزای مختلف موتور به گردش درآید. در نتیجه موتور زمان کمتری بدون روغن کار می کند. بعد از این که موتور به دمای عادی رسید، روغن 30W5 ضخیم تر شده (ویسکوزیته آن از 5 به 30 می رسد) و خاصیت روان کنندگی بیشتری از خود نشان می دهد.

دسته بندی روغن ها از نظر مواد معدنی

روغن موتور مینرال (Mineral)

ساده ترین شکل روغن موتورها بودند که تنها برای روانکاری خودرو بودند و بیشتر در خودروهای قدیمی کاربرد داشتند بدون مواد افزودنی و تنها بر پایه ی نفت خام بودند.

روغن موتور سنتتیک (Synthetic)

این نوع از روغن موتورها در آزمایشگاهها و اضافه کردن ترکیبات شیمیایی به آنها استفاده شدند.این نوع از روغن ها در موتورها جت استفاده می شدند که با توجه به مزایای آن به موتور خودروهاا راه پیدا کردن.این نوع روغن موتورها دارای ترکیباتی از جمله ضد زنگ ها، شوینده ها ، آنتی اکسیدان و ضد خورگی هستند.

مزایای روغن موتور های سنتتیک

  • ضد خوردگی
  • مقاوم در برابر اکسیداسیون
  • عملکرد مناسب
  • کاهش مصرف سوخت
  • ضد خوردگی قطعات
  • غیر سمی بودن

روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi Synthetic)

این روغن موتور از ترکیب روغن های معدنی و سنتتیک بدست می آید که تمام خواص روغن های سنتیک را ندارد اما از روغن های معدنی با کیفیت تر است. این روغن در شرایط سخت کاری موتور عملکرد خوبی دارد و از لحاظ قیمت از روغن های سنتتیک ارزان تراست و بیشتر در وانت ها و SUVها استفاده میشود.

چند توصیه کاربردی

  • اگر می خواهید روغنی را در داخل موتور سر ریز کنید یعنی مقداری روغن هستش و می خواهید اضافه کنید ، از همان روغنی که درداخل خودرو استفاده کرده اید اضافه کنید ، چون فرمولاسیون روغن ها با یکدیگر متفاوت است.
  • اگر روغن موتور خودرو را براساس اطلاعات بدست آورده و دفترچه خودرو انتخاب کردید نیاز به مکمل نیست.
  • از خرید روغن هایی که بیش دو سال از تاریخ تولید آن می گذرد پرهیز کنید.
  • یکی از کارهایی که روغن موتور میکنئ گرفتن آلودگی موتور در هنگام احتراق است ، پس اگر روغن موتور بعد از یک کارکرد مشخصی سیاه شد این نشان دهنده این است که روغن موتور به خوبی داره کار میکنه ولی برعکس این نشان از بد کارکردن روغن دارد.


این صفحه را به اشتراک بگذارید