چگونه يک آگهي بنويسيم
اگر شما يك كاسب هستيد ، مي دانيد كه براي جذب مشتريان و نتيجه گرفتن ، شما بايد تبليغ كنيد. يك آگهي خوب توجه ها رو جلب مي كند ، باعث ايجاد گرايش به محصول شما مي شود و در مشتري يك ميل انگیزه براي خريد آن ايجاد مي كند. در ادامه شما اصول نوشتن يك آگهي موثر و گيرا را ياد مي گيريد.
مهارت در اصول
- در كجا تصميم به انتشار آگهي خود داريد.
آيا آگهي شما قرار است در روزنامه ، مجله ، سايت های ثبت آگهی رایگان ، نیازمندیها آنلاین يا فيس بوك چاپ و منتشر شود.دانستن اینکه آگهی شما قرار است در چه جایی منتشر شود ، روي نوع نوشته آگهي شما تاثير دارد.محدوديت فضاي تبليغات خودتان را مشخص كنيد كه مي تواند شامل تعداد كلمات اختصاص داده شده به شما ، اندازه بزرگي سايز فونت ها و آيا مي توان به آن گرافيك و ويدئو اضافه كرد، مي شود. در نهايت ، مدل سنتي آگهي هاي طبقه بندي شده تقريبا در هر رسانه اي قابل نمايش است ، اما شما ممكن است نیاز به ایجاد تغییرات در محل درج آگهی خود ، داشته باشید.
- اگر قرار است شما يك فضا به اندازه يك چهارم صفحه تا تمام صفحه در يك روزنامه محلي در نظر بگيريد ، شما فضایی به اندازه يك پاراگراف يا شبيه به آن در اختیار خواهيد داشت.
- هر چند كه براي فيس بوك و يا نيازمنديها آنلاين ، نوشته شما محدود به يك جمله يا مثل آن مي باشد.
- در هر دو حالت ، هنگاميكه در حال نوشتن آگهي خود هستيد ، هر كلمه مهم است.اگر آگهي شما خيلي مبهم يا بلند باشد باعث ميشود كه آگهي شما را نخوانند و كنار بگذارند به جاي اينكه به خواندن آن ادامه بدهند پس همان اصول نوشتن در اينجا بدون در نظر گرفتن نوع آگهي كه براي آن در حال نوشتن هستيد قابل استفاده است.
- مناسب با مخاطبانتان باشد.
مشتريان مورد هدف شما چه كساني هستند. به طور ايده آل هر كسي كه آگهي شما را مي خواند مي خواهد محصول شما را خريداري كند.اما در واقعيت اگر آگهي خود را مناسب با افرادی که علاقه و نیاز بیشتری به محصول شما دارند ، بنویسید شما نتيجه بهتري را خواهيد گرفت.از زبان و ادبیات جامعه آماری هدف محصولتان با آنها صحبت کنید. ممکن گروهی از افراد دیگر علاقه ای نداشته باشند ، اما مهم است که حرف دل افرادی را که علاقمند هستند بزنید، تا از مشتریان وفادار شما بشوند.
- برای مثال ، اگر شما در حال فروش خدماتی هستید که به افراد اجازه میدهد تا خودشان کتابشان را منتشر کنند ، شاید شما بخواهید از زبانی که به نظر نویسنده و ظریف است ، استفاده کنید. به این روش مخاطبان هدف شما – کسانیکه کتابی را نوشته و می خواهند آن را منتشر کنند - خواهند فهمید ممکن است بتوانند با شرکت شما رابطه خوبی داشته باشند.
- اگر شما در حال فروش محصولی هستید که مورد تقاضا جمعیت جوان است ، مثل یک مدل جدید شکلات که در دهان شما تبدیل به رنگهای رنگین کمانی می شود،تشریفات کنار بگذارید و با زبانی که مخاطبان هدف شما بیشتر دوست دارند صحبت کنید-بچه ها چه کسی دوست داره تا پول تو جیبی شو برای خرید یک شکلات خرج کنه یا چه کسی بیشتر از همه می تونه کاری کنه که والدینش براش شکلات بخره.
- يك عنوان جذاب و گيرا بنويسيد
عنوان مهم ترين بخش از يك آگهي است ، چون در واقعيت شما يك لحظه فرصت داريد تا توجه مشتريان را براي خواندن آگهي خود جلب كنيد.اگر عنوان شما مبهم ، درك آن مشكل و يا در هرصورت جالب نباشد ، نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه افراد مابقي آگهي شما حتي اگر با دقت و درست نوشته شده باشد ،را بخوانند. شما بلا فاصله داريد به آنها مي گويد كه شركت شما به اندازه كافي خلاقيت ندارد كه يك آگهي جذاب و گيرا بنويسد ، كه اين خودش تاثير ضعيفي بر روي محصول شما خواهد گذاشت ، حتي اگر محصول شما خوب باشد.
- افراد سوار مترو مي شوند ، صفحات فيس بوك را بالا و پايين مي كنند ، و مجلات را ورق مي زنند كه داراي صدها نكته كوچك براي توجه كردن است.چگونه شما مي توانيد توجه آنها را از آن همه شلوغي بگيريد و آنها را مجبور كنيد تا بر روي محصول شما متمركز شوند. فكر كردن به عنوان بايد اينقدر جذاب باشد كه اساسا توجه فردي را كه در حال خواندن است را جلب كند.
- عنوان شما مي تواند يك چيز شوكه كننده ، عجيب ، از لحاظ احساسي جذاب يا هيجاني باشد.- فرقي نمي كند تا اندازه اي كه توجه خواننده را جلب كند ، براي مثال:
- نوشتن چيزي اسرارآميز:خوشحال نباشيد ،وحشت زده شويد
- نوشتن چيزي كه افراد نتوانند آن را رد كنند:75% تخفيف در بليط پرواز به مشهد دريافت كنيد.
- نوشتن چيزي احساسي:او فقط 2 هفته براي زنده ماندن فرصت دارد.
- هرگز سوالي شروع نكنيد.
شما ممكن است بتوانيد با يك عنوان سوالي خيلي خلاقانه وجذاب شروع كنيد اما از استاندارد خودتان دور شده ايد. يك مدل شروع"آيا شما به يك ماشين نياز داريد".مصرف كنندگان هم اكنون در حال خواندن صدها سوال مشابه با جمله شما هستند و از اينكه از آنها سوالي پرسيده شود ،خسته شده اند.شما براي اينكه توجه افراد را به سمت خود جلب كنبد مجبور خواهيد بود تا يكم عميق تر فكر كنيد.راهي خلاقانه را پيدا كنيد تا به افراد بگوييد كه شما آنچه را آنها نياز دارند ،داريد بدون اينكه از آنها به روشني سوالي بپرسيد.
- يك محتوا بنويسيد تا آنها به خواندن ادامه بدهند.
خط بعدي بعد از عنوان بخش محتوا شما است ، يك شانس خوب براي اينكه شما يك تصوير قوي از شركتتان در ذهن مخاطبانتان ايجاد كنيد. بعد از عنوان رازآلود/شوكه كننده/احساسي تان ، شما احتياج به نوشته اساسي براي دنبال كردن داريد – در واقع عنوان مثل يك محرك قوي خواهد بود. از محتوا براي اينكه به مصرف كنندگان بگوييد كه محصول شما چه نيازي از آنها را پر خواهد كرد ، استفاده كنيد.
- به خاطر داشته باشيد كه هر كلمه ارزش دارد.از ادبياتي كه براي نوشتن يك عنوان گيرا استفاده مي كنيد براي نوشتن محتوا هم استفاده كنيد ، چون هنوز اين شانس به خوبي وجود دارد كه ممكن است شما افراد را از دست بدهيد قبل از اينكه آنها به انتها آگهي شما برسند.
- بر روي مزاياي اصلي كه محصول شما براي مصرف كنندگان به ارمغان مي آورد ، دست بگذاريد. خلاصه شما بايد شامل قويترين نكات فروش باشد.
- ايجاد علاقه براي محصولتان
محتوا شما همچنين به عنوان يك شانس براي ايجاد علاقه قوي براي محصولتان است.اين يك موقعيت است تا با احساسات مخاطبانتان بازي كنيد و اين احساس را در آنها ايجاد كنيد كه محصول شما نيازي از آنها را پر مي كند.اگر اين به معناي دستكاري است ، كه هست – اما اگر شما يك محصول را پيشنهاد مي كنيد كه در واقعيت براي مردم مفيد باشد ، نوشتن كلماتي كه بر روي احساسات مردم تاثير مي گذارد و باعث خريد يك محصول كه زندگي آنها را بهبود مي بخشد ، خجالتي ندارد.
- خاطرات قديمي – نوستالژي – مي تواند يك ابزار موثر براي بدست آوردن دل مردم باشد. ما از فلفل ايكس براي درست كردن سس هاي تندمان استفاده مي كنيم به همان خوبي كه در دستور مخفي پدربزرگ است.
- رفع مشكلات سلامتي مردم هم موضوع خوبي است. شما در حال انجام كارهاي سخت هستيد ، كمي استراحت كنيد و بگذاريد ما كار كنيم.
- فراموش نكنيد كه نام شركت و محصول خود را در جايي از نوشته بگيد.
- به آنها روش خريد محصولتان را بگيد.
سرانجام يك پايان قوي بنويسيد و دقيقا به مخاطبانان بگوييد كه چه كاري را بايد الان انجام بدهند.به آنها راههايي را كه به راحتي مي توانند محصول شما را بخرند يا بدست آوردن ، نشان دهيد.
- در آگهي ها معمولی از راههاي مستقيم ارتياطي استفاده كنند مانند تماس با 0000
- شما مي توانيد يك ليست در وبسايتتان قرار دهيد تا افراد بفهمند براي خريد محصولتان بايد به كجا مراجعه كنند.
آگهي هاي خود را بهينه كنيد.
- باز بيني آگهي هاي بد
زمانيكه شما براي نوشتن يك آگهي تازه كار هستيد ، تجزيه و تحليل آگهي هاي ديگر مي تواند به شما كمك كند و بفهميم كه آنها در كجا اشتباه كرده اند.يكسري آگهي بد پيدا كنيد - شما خواهيد فهميد اين آگهي ها بد هستند چون اولين انگيزه شما خواندن سطحي روي آنها است - و سعي در فهميدن اين بكنيد كه چه چيزي باعث شده تا آنها موثر نباشند.آيا از عنوان آن است؟از متن تبليغات است؟نحوه ي نگارش است؟
- هر دفعه كه ايرادات يك آگهي بد را مشخص مي كنيد ، درباره اينكه چطور مي توانيد آن را بهتر كنيد فكر كنيد.آگهي را براي اينكه تاثير آن را بيشتر كنيد ، بازنويسي كنيد.
- به آگهي هاي موثر و خوب هم نگاهي بندازيد همچنين و سعي كنيد كه بفهمید چه چيزي باعث عالي بودن آنها شده است.
- طوری بنویسید که به نظر طبیعی بیاد.
هنگامیکه شما در حال نوشتن آگهی خوتان هستید ، سعی کنید هر چه می توانید انجام دهید تا طبیعی تر به نظر بیاد.طوری بنویسید که انگار دارید برای شخص دیگری آن را می خوانید.مردم جذب نوشته های طبیعی می شوند.- با آنها به روشی که خیلی رسمی است صحبت می کند اما نوشته های مبهم این طور نیستند.
- زیاد سخت نگیرید - شما می خواهید تا مخاطبانتان احساس فهمیدن و تایید شدن داشته باشند.
- خیلی با هم رفیق نشید یا شما می توانید فریب خورده باشید.
- کوتاه باشد
مهم نیست که آگهی شما در کجا قرار است ثبت و منتشر شود ، آگهی شما باید کوتاه و لذت بخش باشد.مردم برای خواندن آگهی هایی که نیاز به زمانی بیش از 30 ثانیه برای توجه آنها دارد ، وقت ندارند.افراد با تبلیغات شما در موقعیکه در حال طی مسیر برای انجام کار دیگری هستند ، برخورد می کنند. مانند پیاده شدن از قطار یا اتوبوس ، خواندن یک مقاله.تبلیغات شما باید به اندازه کافی جذاب باشد تا با استفاده از کمترین کلمات ، بیشترین احساسات را بدست آورد.
- زمانیکه آگهی شما کوتاه باشد، آن را خیلی خاص می کند. از یک زبان مبهم استفاده نکنید – نکته درست اشاره کنید.
- ار جملات کوتاه به جای جملات بلند استفاده کنید. استفاده از جملات بلند برای درگیر کردن ذهن مخاطب در یک مدت زمان کوتاه ، کار دشواری است.
- با نوشته خود بازی کنید و با خودتان بگویید چه چیزی می خواهید بگویید که در تعداد کلمات کم قابل بیان است.حتما لازم نیست از جملات کامل استفاده کنید ، همین که پیام را به درستی و واضح بیان شود ، کافی است.
- استفاده از توصیه ها
این روزها ، مردم علاقه دارند تا نظرات و توصیه ها رو بخوانند قبل از اینکه محصولی را خریداری کنند.افراد از محتوا یا یک محصول استفاده نمی کنند ، مگر اینکه مطمئن باشند این محصول برای افراد دیگر به درستی کار کرده است.گذاشتن یک یا دو توصیه در داخل آگهی تبلیغاتی خود می تواند روشی عالی برای ساخت اعتماد میان مخاطبانتان باشد.
- اگر امکان دارد ، نقل قولی از مشتریان مشهور خود انتخاب کنید. برای مثال اگر کار شما فروش محصولات سلامت است ، از نقل قول های یک دکتر یا اشخاصی که حرفه آنها سلامت است ، استفاده کنید.
- اگر فضای ثبت آگهی شما کوتاه است ، شما همیشه می توانید توصیه ها را در روی وب سایت خودتان به جای اینکه آنها را در داخل آگهی قرار دهید، بگذارید.
- استفاده هوشمندانه ار تصاویر
اگر شما شانس استفاده از تصویر یا ویدئو در داخل آگهی تان را دارید ، درباره چیدمان آگهی تان به دقت فکر کنید. داشتن یک تصویر در آگهی ، امکان استفاده از کلمات کمتری را به شما می دهد – چون دیگر لازم نیست درباره محصول خودتان توضیح بدهید یا اینکه اون اصلا چی هست بنویسید – به جای آن ، تصویر یا ویدئو خود را در کنار یک عنوان یا شعار جذاب همراه با بینک سایتتان قرار دهید.
- تصویر یا ویدئویی که شما انتخاب می کنید به اندازه نوشته ای که شما می نویسید ، اهمیت دارد. تصاویری را انتخاب کنید که احساسات خوانندگان را برانگیزد و آنها را علاقه مند به محصول شما کند.
- برای خودتان با صدای بلند بخوانید.
هر دفعه که آگهی خود را می نویسید ، آن را برای خودتان بخوانید یا به دیگران بگویید. دوباره برای خودتان بخوانید . آیا محاوره ای به نظر می یاد؟آیا جذاب است؟اگر کسی آن را به شما بگه احساس شما تغییری پیدا می کند؟ خواندن آن به صورت بلند ، روش خوبی برای پیدا کردن جاهایی که مشکل دارد و ممکن است باعث شود آگهی شما شکست بخورد.
- امتحان تبلیغات
حرکت کنید و چند مکان محدود را برای ثبت آگهی و منتشر کردن آن پیدا کنید و ببینید که چه بازخوردهایی دریافت می کند.خوشبختانه ، شما خواهید دید که فروش محصول شما در حال افزایش است. شما می توانید با سوال از مشاریانتان که چه طوری با شما یا شرکتتان آشنا شدند ، تاثیر مستقیم تبلیغات را بر روی کسب و کارتان مشخص کنید. اگر اشاره اصلی آنها به آگهی شما باشد ، شما خواهید دانست که خوبی کارکرده است.
- اینفدر آگهی خود را بازنویسی کنید تا کار کند.
از منتشر کردن و ثبت آگهی که تاثیری در افزایش فروش شما ندارد خودداری کنید. اینقدر آن را باز نویسی کنید تا واقعا مطمئن شوید که باعث جذب مشتریان بیشتر به سمت شما می شود. نوشته ضعیف یک آگهی نمی تواند چهره خوبی از شرکت شما به نمایش بگذارد و می تواند تاثیر عکس هم بگذارد و به شرکت شما صدمه بزند.بهد از اینکه از تبلیغات خود چند ماه استفاده کردید ، آن را بوسیله بازنویسی آگهی خود برای محصول جدید تازه کنید.
منبع:wikiHow