در عمومی تعداد بازدید 290

چگونه يک رزومه اصولی و تاثیر گذار بنویسیم.


رزومه يك آگهي از خودمان است كه اگر به درستي و اصولی نوشته شود تاثیر زیادی دارد و نشان دهنده اين است كه چه مقدار مهارتها ، تجربيات و موفقيت هاي شما با نيازمنديهاي شغل درخواستي مطابق است.اين راهنما سه مثال به صورت رايگان در اختيار شما قرار مي دهد كه مي تواند پايه رزومه شما باشد.اين مطلب هم چنين با شما تا طراحي و تنظيم متن براي برجسته ساختن مهارتهاي شما و جلب توجه خواننده همراه خواهد شد.

 

قالب بندي رزومه

 

1-فرمت نوشته

اولين چيزي كه كارفرمايان احتمالا آن را در رزومه شما خواهند ديد ، متن است.به اين علت ،‌اين خيلي مهم است كه در اولين قدم تاثير خوبي بگذاريد.يك فونت حرفه اي در سايز 11 يا 12 انتخاب كنيد.New Times Roman يك فونت كلاسيك سريفي است ، در حاليكه Arial و Calibri دو تا انتخاب بهتر از سن سريف ها هستند.

  • در خيلي از رزومه هاي فردي فهميده اند كه Times New Roman در صفحه نمايش كمي به سختي خوانده مي شود.اگر شما مي خواهيد رزومه خود را ايميل كنيد ، به نظر اگر از فونت Georgia به جاي فونت هاي سن سريفي استفاده كنيد كه خواناتر است.
  • شما مي توانيد از چندين فونت در قسمت هاي مختلف رزومه خود استفاده كنيد.اما سعي كنيد كه آن را محدود به دو تا كنيد. به جاي تغيير در فونت ها ،‌ سعي كنيد بعضي از قسمت هاي انتخابي متن را پررنگ يا ايتاليك كنيد.
  • سايز فونت انتخابي براي بخش هدر يا عنوان هاي بخش بايد 14 يا 16 باشد ، اما در غير اينصورت شما بايد سايز 11 يا 12 را انتخاب كنيد.
  • متن شما بايد بوسيله جوهر سياه ساده چاپ شود.مطمئن شويد هر گونه لينكي را اعم از لينك به ايميل ، آدرس ، يا شماره تلفن را غير فعال كنيد در اين صورت در هنگام چاپ آنها به صورت آبي يا رنگ هاي غير مشكي چاپ نشود.

 

2- تنظيم صفحه

 

صفحه شما بايد از همه لبه هاي كنار 1 اينچ و از خط شروع 1.5 تا 2 اينچ فاصله داشته باشد. جهت تراز بندي صفحه از راست است و هدر شما بايد در قسمت بالا و وسط صفحه قرار بگيرد.

 

3- ايجاد هدر

 

اين بخش در بالاي صفحه روزمه شما كه شامل اطلاعات تماس شما مانند اسم ، آدرس ، ايميل و شماره تلفن مي شود ، قرار مي گيرد.سايز فونت اسم شما بايد كمي بزرگتر باشد كه مي تواند 14 يا 16 باشد.شماره تلفن و موبايل خود را نيز ثبت كنيد.

 

4- نوع طرح بندي

سه فرمت رايج براي ساختن يك رزومه وجود دارد:زمانی ، عملكردي و تركيبي. سابقه شغلي شما و نوع كاري كه شما مي خواهيد براي آن درخواست بدهيد، نوع طرح بندي را كه بايد براي رزومه تان استفاده كنيد ، مشخص مي كند.

- رزومه هاي زمانی براي نشان دادن رشد ثابت در يك زمينه شغلي خاص استفاده مي شوند.اين مدل رزومه ها براي كساني عالي است كه در مسير شغليشان مي خواهند ميزان افزايش مسئوليت پذيري شان را در طول زمان نشان دهند.

- رزومه هاي عملكردي بر روي مهارت ها و تجربيات تمركز تا سابقه شغلي كه انجام شده است.اين ها بيشتر مناسب كساني هستند كه ممكن است كه فواصلي در سابقه شغلي آنها باشد و يا آنها بيشتر تجربه خود را با خود اشتغالي بدست آورده اند.

- رزومه هاي تركيبي ، همانطور كه از اسم آن پيدا است ، تركيبي از هر دو رزومه زمانی و عملكردي است.اين رزومه ها براي نمايش يكسري از مهارتها خاص و نحوه ي كسب آنها استفاده مي شود.اگر شما مجموعه اي از مهارتهاي خاص را از كاركردن در رشته هاي مرتبط مختلف بدست آورديد ، اين نوع رزومه بهترين گزينه براي شما است.

 

رزومه زمانی

 

  • سابقه شغلي خود را ليست كنيد.

 

چون اين يك رزومه زمانی است ، ترتيب بيان سابقه شغلي شما به صورت برعكس است  و شما بايد در ابتدا از آخرين كار استخدامي خود شروع كنيد ، كه شامل نام محل استخدام ، محل كار ، عنوان شغلي ، وظايف و مسئوليت هاي شما  در زماني كه آنجا كار مي كرديد و تاريخي كه در آنجا استخدام شديد ، مي شود.

  • به نظر مفيد است كه عنوان هاي شغلي را در ابتدا ليست ذكر كنيم ، تا اينكه سمت شما را در هر شغل بهتر ديده شود.شما همچنين مي توانيد كه انتخاب كنيد كه اسم شركت در ابتدا قرار بگيريد. بدون توجه به اينكه شما چه انتخابي مي كنيد ، كل ليست شما بايد تا آخر يكي باشد.
  • براي هر موردي كه در ليست وارد مي كنيد ، يك بخش به نام "دست آوردهاي اصلي" يا "موفقيت ها" همراه با يك توضيح كوتاه درباره چيزهايي مهم كه شما در شغل خود بدست آورديد ، ايجاد كنيد.

 

  • سوابق تحصيلي

 

همانطور كه براي سوابق كاري خود انجام داديد ، شما بايد همه سوابق تحصيلي خودتان را به صورت زمانی و منظم از آخرين مدرك تحصيلي شروع به ليست كردن كنيد.شامل هر مدرك تحصيلي دانشگاهی ، هنرستان يا هر مدرك كارآموزي كه ممكن است در آن شركت كرده باشيد ، مي شود.اگر شما همراه با مدرك فار التحصيلي قبول شديد ، نام مدارك تحصيلي خود را همراه با تاريخ دريافت آنها را ليست كنيد.اگر هنوز شما فارغ التحصيل نشده ايد ، خيلي راحت وضعيت فارغ التحصيلي خود  را مطابق با برنامه زماني كه همراه با زمان فارغ التحصيلي شما است ذكر كنيد.

  • براي هر ورودي ليست ، نام محل تحصيل يا فعاليت آموزشي ، آدرس آنجا يا محل تحصيل را ذكر كنيد.
  • اگر معدل شما 18 به بالا است مطمئن شويد كه همراه با معدل دانشگاه يا دبيرستان خود ذكر مي كنيد.

 

  • ذكر مهارت ها يا ويژگي هاي خاص

 

زمانيكه شما همه اطلاعات مهم خود را ليست كرديد – سوابق شغلي و تحصيلي – اساسا مي توانيد تا تصميم بگيريد هر چيزي را كه فكر مي كنيد مهم است را ليست كنيد. يك بخش به عنوان "مهارتهاي خاص" يا "ويژگي هاي خاص" همراه با ليستي از همين چيزها ايجاد كنيد.

  • اگر شما به بيشتر از يك زبان مسلط هستيد ، همه را در همين جا وارد كنيد. مطمئن شويد كه سطح دانش خود را ذكر مي كنيد مثل ابتدايي ، متوسط ، مبتدي ، پيشرفته ، مسلط و غيره.
  • اگر شما در يك حوزه كاري خيلي مهارت داريد كه افراد ديگر نيستند – مثل برنامه نويسي كامپيوتر – مطمئن شويد كه سطح مهارت خود را ذكر كنيد.

 

  • نوشتن نام چند معرف

 

شما نياز داريد كه 2 يا 4 معرف حرفه اي – اشخاصي كه فاميل يا دوست شما نباشند – همراه با نام ، رابطه با شما و اطلاعات تماس شامل شماره تلفن ، آدرس و ايميل فراهم كنيد.

  • بهترين معرف كه مي توانيد از آن استفاده كنيد مدير يا سرپرست شما در زمان كار است يا استاد دانشگاه كه در سر كلاس آن عملكرد خوبي داشتيد.
  • محلي كه شما به آنها در خواست كار مي دهيد ممكن است با آنها تماس بگيرند ، پس هميشه پيش دستي كرده و با آنها تماس بگيريد و اجازه بدهيد كه بدانند شما از آنها به عنوان استفاده كرده ايد و در حال حاضر تقاضاي كار داديد.

 

رزومه عملکردی

 

  • بیان جزئیات سوابق تحصیلی

 

همانطور که این مراحل را برای سوابق شغلی انجان دادید ، شما باید سوابق تحصیلی خود را به ترتیب از آخرین مدرک تحصیلی لیست کنید که شامل هر مدرک دانشگاهی ، هنرستان یا هر دوره ی کارآموزی که در آن شرکت کرده اید می شود.اگر شما همراه با مدرک فارغ التحصیل شده اید ، نام مدرک تحصیلی خود را همراه با تاریخ صدور آن را ذکر کنید.اگر شما از دانشگاه فارغ التحصیل نشده اید ، به راحتی ، تاریخ فارغ التحصیلی خود را ، زمانیکه از طبق برنامه شما فارغ التحصیل می شوید را ذکر کنید.

  • برای هر موردی که در لیست وارد می کنید ، نام دانشگاه / برنامه ،آدرس آنها ، محل تحصیل یا دریافت مدرک را ذکر کنید.
  • اگر معدل کل شما از 18 به بالا است ، مطمئن شوید با اطلاعات تحصیلی یا مدرکی خود ذکر می کنید.

 

  • بیان دست آوردها و موفقیت ها

 

اگر به شما یک جایزه خاص یا مدرک تشویقی داده شده است ، آن را در اینجا همراه با نام ، تاریخ و دلایل دریافت آن را ، ذکر کنید. عادی ترین چیز که می توانید در اینجا ذکر کنید حضور شما در لیست نجبگان دانشگاه برای گرفتن معدل بالا است. کاری کنید که شما به عنوان یک آدم موفق و سخت کوش در نظر گرفته شوید ، همانطور که هستید بوسیله اضافه کردن تعداد موفقیت هایی که شما توانسته اید بدست بیارید.

  • اگر شما در شغلی استخدام بودید که به خاطر انجام آن از شما تقدیر شده است ، سعی کنید که آن را ذکر کنید.
  • حتی اگر برای شرکت در کارآموزی از شما تقدیری شده است ، برای شما خوش آیند خواهد بود که ذیل این بخش آن را قرار دهید.کارهای خلاقانه ای که انجام دادید و به خاطر آن از شما تقدیر شده است مهم نیست در چه شرایطی ، برجسته کنید.

 

  • ذکر مهارتهای خاص

 

در حالی که "دست آوردها و موفقیت ها" یک بخش خاص بود ، بخش مهارت های شما ، خیلی بیشتر عمومی است. یک لیست کوتاه از رفتارهای شخصیتی مثبت که نمونه ای از شما است ، ذکر کنید. مثل وقت شناسی ، اجتماعی بودن ، شور و اشتیاق ، سخت کوش بودن و کار تیمی.

 

  • ذکر سوابق شغلی

 

اگر این قوی ترین بخش سابقه زندگی شما نیست ، ممکن است بخواهید تا در آخر لیست کنید آن را و خوب مسئول بخش جذب ابتدا با دست آوردها و موفقیت های تحسین بر انگیز شما برخورد می کند.

  • شما باید یک زیر عنوان برای هر تجربه ای در هر شغلی بدست آوردید ایجاد کنید.مانند "تجربه مدیریت" ، "تجربه حقوقی" یا "تجربه مالی".
  • برای هر شغل ، از بیان شدن نام شرکت ، شهری که در شرکت قرار گرفته ، موفقیت ها و دست آوردهای شما و تاریخ استخدام در هر شغل مطمئن شوید..
  • به صورت اختیاری ، زیر هر توضیحات شغلی شما ، می تواند شامل یک عنوان پر رنگ به نام "موفقیت های اصلی" یا "دست آوردها" باشد و دو یا سه موفقیت یا دست آورد اصلی را برای آن موقعیت لیست کنید.
  • مطمئن شوید که توضیحات شغلی شما به اندازه کافی باشد ، به این معنی که شما تعدادی از تجربیات و موفقیت های که بدست آوردید ، بیان کنید. – افزایش 23 درصدی تولید در طول شش ماه – بیان موردی ، کار را برای مسئولین استخدام راحتتر می کند تا سریعتر به موفقیت و تجربیات گذشته شما دست پیدا کنند.

 

  • لیست تجربیات کارآموزی

 

ااگر شما در تعداد زیادی برنامه کارآموزی شرکت کرده اید ، آن را اینجا لیست کنید.که شامل نام فعالیت ، تاریخی در آنجا کار می کردید ، تعداد ساعتهایی که در این برنامه کارآموزی شرکت کرده اید و وظایف شما می شود.

 

  • ذکر معرف

آخرین مورد در رزومه شما باید لیستی از 2 یا 4 معرف حرفه ای باشد.اینها افرادی هستند که با شما ارتباطی ندارند ، اما اشخاصی هستند که شما در محیط های حرفه ای با آنها سروکار داشته اید.شاید شما بخواهید فکر کنید درباره  کارفرمای قبلی ، استاد دانشگاه ، یا مسئول کارآموزی تا شامل صفحه معرف های شما بشوند.

  • این شامل نام معرف ها ، رابطه آنها با شما ، آدرس پستی ، ایمیل و شماره تلفن آنها می شود.
  • محلی که شما به آنجا تقاضای استخدام می دهید ممکن است با این افراد تماس بگیرد ، پس همیشه با آنها تماس بگیرید و بگذارید بدانند که شما ار آنها برای معرف استفاده کردید و در حال حاضر یک تقاضای استخدامی را ارسال کردید.

رزومه ترکیبی

 

  • درباره اینکه قالب رزومه شما چطوری باشد ، فکر کنید.

 

چون شما در حال نوشتن یک رزومه ترکیبی هستید ، هیچ محدودیت دستورالعملی یا مرزی وجود ندارد که لازم باشد شما از آن پیروی کنید. افراد متفاوت رزومه های ترکیبی خیلی متفاوتی از نظر دیداری دارند ، پس روی چیزی که شما در آن خوب هستید ، تمرکز کنید. به علاوه برای تجربه شغلی و تحصیلی خود ، می توانید انتخاب کنید که شامل مهارت ها ، جوایز و موفقیت ها ، سابقه کارآموزی و ویژگی های خاص باشد.

 

  • لیست سوابق شغلیتان

 

این می تواند به دو روش انجام شود. اگر سوابق شغلی شما شامل سمت هایی بیش از یک زمینه کاری است ، شما باید شغلتان را در تحت عنوان کاربردی لیست کنید، که در اینجا مهارتهای مورد استفاده در هر زمینه بخصوص دسته بندی می شود.اگر شما در سوابق شغلی که با آنها درگیر بودید می خواهید مهارتهای کلیدی را که به دنبال آن بودید بیان و نشان دهید ، شاید شما بخواهید تا سابقه شغلی خودتان را به صورت ترتیب زمانی لیست کنید ، بدون اینکه شامل هیچ زیر عنوانی شود.

  • مطمئن شوید که هر اطلاعات عمومی را برای کارفرما/سمت شغلی را شامل اسم شرکت ، موقعیت ، سمت شغلی ، وظایف شما و زمانی که در آنجا مشغول به فعالیت بودید.

 

  • ذکر اطلاعات تحصیلی خودتان

 

جزئیاتی که شامل اطلاعات تحصیلی شما است ، شبیه همان اطلاعاتی خواهد بود که در مدل های رزومه ای دیگر گفته شد.تنها فرقش در محلی است که شما آن اطلاعات را در رزومه بیان می کنید.برای هر موقعیت و مدرک تحصیلی دبیرستان ، دانشگاه یا دبیرستان توجه کنید ، نام و موقعیت موسسه را ، مدرک یا گواهینامه که در یافت کردید ، تاریخی که در آن شرکت کردید را لیست کنید.

  • اگر معدل شما از 18 به بالا است ، شاید بخواهید آن را فهرست کنید.
  • ارائه ساير اطلاعات مربوطه

 

بعد از اينكه شما درباره سوابق شغلي و تحصيلي نوشتيد ، يك فهرست از اطلاعات ديگري كه ممكن است كه براي كارفرما شما جذاب باشد ، تهيه كنيد. شما مي توانيد انتخاب كنيد كه رزومه شما شامل هر بخشي مانند ويژگي هاي خاص ، مهارتها ، جوايز و دست آوردها يا دوره هاي كار آموزي باشد.

 

  • فهرستي از معرف ها

 

اين فهرست مي تواند شامل 2 يا 4 نفر افراد حرفه اي( دوست يا آشنا نباشد) همراه با اطلاعات تماس باشد. از ذكر كه اسم آنها ، رابطه شما با آنها ، ايميل شان ، آدرس و شماره تلفن آنها مطمئن شويد.

 

كاري كنيد كه مطالب شما بدرخشد.

 

1- عنوان ها رو طوري بنويسيد كه چشم كارفرما يا مسئول استخدام را بگيرد.

 

يك نگاهي به موقعيت شغلي بندازيد.آيا جذاب و قابل توصيف است؟ به جاي اينكه بگيد من صندوقدار هستم ، بگيد من مسئول خدمات مشتريان حرفه اي هستم يا ترجيحا به جاي اينكه بگيد من منشي هستم ، بگوييد من دستيار مديريت هستم.از عنوان شغلي كه گمراه كننده است ، استفاده نكنيد. به سادگي درباره اينكه چگونه مي توان يك عنوان شغلي را توصيف كرد فكر كنيد و اين عنوان چه قدر گيرا است.

  • براي مثال كلمه مدير خالي درباره اينكه چه چيزي يا چه كسي را مديريت مي كند توضيحي نمي دهد."مدير فروش اجناس" يا "مدير اجرايي" عنوان شغلي است كه بهتر فهميده و مورد توجه قرار مي گيرد.

 

2- از كلمات كليدي استراتژيك استفاده كنيد.

 

چون خيلي از كارفرمايان امروزه از نرم افزارهاي خاصي براي اسكن رزومه ها استفاده مي كنند تا وجود بعضي از كلمات كليدي خاص را در رزومه بوسيله فيلتر كردن آنها مشخص كنند قبل از اينكه بين تعداد كمي كه قبول شده اند ، انتخابي كنند.شما بايد مطمئن باشيد كه رزومه شما شامل تمام كلمات كليدي مناسب براي صنعت شما و شغلي كه درخواست داده ايد است.

  • به كلماتي كه كارفرمايان در آگهي استخدام خود استفاده كردن نگاه كنيد.اگر كارفرما كلمه تحقيق را به عنوان يك مهارت ضروري ذكر كرده، مطمئن شويد كه از كلمه "تحقيق" يا "تحقيق شده" حداقل در يكي از توضيحات شغل يا مجموعه مهارت ها در رزومه شما است.
  • از استفاده از هر كلمه كه در آگهي استخدام ذكر شده است بپرهيزيد با اين رزومه شما مشكوك به نظر بياد.

 

3- از افعال كاري و صداي فعال براي توصيف دست آوردها و وظايف استفاده كنيد.

 

اين كار باعث مي شود كه مهارتها و توانايي شما براي شغلي كه شما براي آن درخواست داده ايد بيشتر ديده شود.از افعالي استفاده كنيد كه به خوبي وظايف شما را توصيف و مطمئن شويد از همين افعال براي توضيح وظايفتان استفاده مي كنيد.براي مثال اگر شما مسئول رزوراسيون هستيد ، شايد شما بخواهيد از افعالي مانند برنامه ريزي كردن ، كمك كردن ، فراهم كردن استفاده كنيد.شما می توانيد اين كار را انجام دهيد بوسيله اينكه بگيد "برنامه ريزي قرار ملاقات"،"كمك به مشتريان" و يا " انجام كمك به مديريت".

 

4- چك كردن ايرادات نگارشي و اصلاح رزومه

 

در اين مرحله ديگر بيش از اين تاكيد نمي شود.رزومه خود را چندين بار اصلاح كنيد. از يك نفر ديگر هم بخواهيد رزومه شما را اصلاح كند.از شخص ديگري بخواهيد كه آن را براي شما بخواند.وجود ايرادات گرامري و گفتاري در داخل رزومه باعث خواهد شد كنار گذاشته شود بدون توجه به مهارتها و تجربه هايي كه داريد.

  • به ايرادات گفتاري ،ايرادات گرامري ،‌ اطلاعات تماس اشتباه ، تايپي و دستوري توجه كنيد.
  • براي اينكه از درستي قالب بندي كه انتخاب كرديد ، مطمئن شويد ، دوبار چك كنيد و هر چيزي كه مهم است را فراموش نكنيد.


این صفحه را به اشتراک بگذارید