در ماشین و خودرو تعداد بازدید 85

روش تشخیص میزان کارکرد و کیلومتر واقعی خودرو


شاید شما هم در هنگام جستجو برای خرید خودرو دست دوم با خودروهایی مواجه شده اید که کارکردی که کیلومتر ماشین نشان می دهد با چیزی که شما از ظاهر و بررسی خودرو فهمیده اید متفاوت است.متاسفانه در کشور ما افرادی سودجو برای اینکه خودرویی را گرانتر از بهای واقعی آن بفروشند اقدام به دستکاری کیلومتر خودرو می کنند.در این بین هستند باطریسازانی که توانایی انجام این کار را دارند و این کار خلاف قانون را برای بدست آوردن یک پول راحت و بی زحمت که گاها به چند صد هزار تومان هم می رسد انجام می دهند.گاها این فعالیت به شغل اصلی این افراد تبدیل می شود.در نتیجه انجام این کار یعنی دستکاری کیلومتر و کاهش میزان پیمایش نمایش داده شده در کیلومتر ، خریدار یک خودرو را بیش از بهای واقعی آن خریداری کرده است و باید هزینه بیشتری بابت نگهداری و تعمیر خودرو پرداخت کند که از انتظاراتش بیشتر است و باعث می شود در هنگام فروش خودرو متضرر شود.

 

مهم ترین آسیبی که دستکاری کیلومتر می تواند به خودرو وارد کند.

 

خیلی از ماها در کیلومترهای مشخصی اقدام به سرویس خودرو و تعویض بعضی از قطعات مصزفی خودرو می کنیم.معمولا در هر 10 هزار کیلومتر ، روغن و فیلترهای خودرو عوض می شوند  ، در 20 هزار کیلومتر علاوه بر سرویس های گفته شده شمع خودرو نیز عوض می شود.اما مهم ترین قطعه ای که معمولا در خودروها بعد از طی کردن 40 هزار یا 60 هزار کیلومتر بسته به نوع خودرو عوض می شود ، تسمه تایم خودرو است.در صورتی که این قطعه به موقع تعویض نشود و پاره شود ، آسیب جدی به موتور خودرو شما وارد می کند و باعث می شود شما هزینه زیادی برای تعمیر موتور پرداخت کنید.

 

روشهای تشخیص میزان کارکرد واقعی خودرو

 

  • چک کردن ECU
  • وضعیت ظاهری خودرو
  • بررسی سوابق مراجعات خودرو به نمایندگی مجاز

 

نکته:توجه داشته باشید که در صورت دستکاری کیلومتر خودرو نمی توان به درستی میزان کارکرد واقعی خودرو را مشخص کرد ، حتی برای خودروهایی ، که دارای ECU هستند.چون کیلومتر این نوع از خودروها را می توان دستکاری کرد ، بدون اینکه شما بفهمید.

 

چک کردن ECU

 

برای این کار دستگاهی به نام دیاگ  را به ECU -جعبه سیاه خودرو- ماشین شما متصل می کنند و اطلاعات ثبت شده در آن را می خوانند و میزان کیلومتر ثبت شده در آن را با کیلومتر خودرو تطبیق می دهند.

 

از ظاهر خودرو

 

برای تشخیص میزان کارکرد خودرو ابتدا نگاهی به لاستیک های خودرو بیندازید. معمولا هر 70 تا 80 هزار کیلومتر پیمایش باید لاستیک های خودرو را عوض کرد.به عاج های روی لاستیک نگاه کنید ، معمولا در خودروهایی که کارکرد زیادی دارند ، لاستیک خودرو عاج کمتری دارد.

در هنگام ورود به خودرو ، به فرمان و پدال های گاز و ترمز خودرو و میزان ساییدگی آن توجه کنید.در ماشین هایی که کارکرد آنها بالا است ، ساییدگی در بخش فرمان و پدال های گاز و ترمز بیشتر است. به لاستیک های دور در و رودری ها هم نگاهی بندازید و وضعیت آنها را نیز چک کنید.

به صندلی های خودرو و روکش های آن نگاهی بندازید و سلامت پارچه و میزان ساییدگی آن را چک کنید.معمولا بر اثر استفاده زیاد پارچه روکش ها دچار پارگی و خرابی می شوند.

شما از طریق رادیاتور خودرو نیز می توانید به کارکرد بالای خودرو پی ببرید.به این صورت که بر اثر عبور جریان هوا در طولانی مدت و بر خورد حشرات ، ذرات گرد و غبار و غیره.... ، فواصل موجود در رادیاتور خودرو که برای عبور جریان هوا در نظر گرفته شده است مقداری افزایش می یابد و هر چه میزان این فاصله ها بیشتر باشد ، نشان از کار کرد بالای خودرو دارد.

نکته:در هر خودرو ، رادیاتور تقریبا در هر 150 هزار کیلومتر کارکرد عوض می شود ، در صورت تعویض زود هنگام نشان از مشکلی دیگر در خودرو می دهد.

اگر خودرویی کم کارکرد است ، می توانید دیسک های چرخ آن را چک کنید.معمولا در خودروهایی که پیمایشی در حدود 60 تا 70 هزار کیلومتر دارند ، معمولا دارای لبه های تیز هستند. اما در صورت وجود تیزی در لبه های دیسک ترمز ماشین برای کارکردهای بین 20 تا 40 هزارتا کاملا غیر عادی و نشان از کیلومتر خودرو دارد.

 

بررسی سوابق مراجعات خودرو به نمایندگی

 

شما می توانید در صورت خرید یک خودرو وارداتی یا خودروی داخلی گارانتی دار ، که ادامه گارانتی آن منوط به انجام سرویس های دوره ای است ، به نمایندگی های مجاز آن شرکت ها مراجعه کنید و سوابق سرویس دوره ای و تعمیراتی آن مطلع شوید.

نکته پایانی:سعی کنید همیشه در زمان خرید خودرو ، هزینه ای را برای کارشناسی خودرو دست دوم بپردازید و بدانید این کار باعث می شود در آینده مجبور نشوید هزینه های زیادی بابت نگهداری و تعمیر خودرو خراب بپردازید.


این صفحه را به اشتراک بگذارید