در ماشین و خودرو تعداد بازدید 59

نکاتی که هنگام خرید خودرو دست دوم باید بدانید


خرید خودرو دست دوم می تواند روشی مناسب برای خرید یک 4 چرخ باشه بدون اینکه نیاز باشه خیلی پول خرج کنید.اگر مطمئنا شما نمی خواهید سرتان کلاه برود و شما بمانید و یک عالمه هزینه خرابی و تعمیرات ،‌ مهم است که بتوانید یک بازید و بازرسی کلی از ماشین و بدنه آن به عمل بیاورید . مواردی را که در حین خرید خودرو دست دوم باید انجام دهید.

مطمئنا مزایای زیادی در خرید خودرو نو وجود دارد که می تواند احتمالا داشتن آخرین تکنولوژی  ، قابلیت های امنیتی و برای مدتی نیاز به پرداخت پول برای هزینه تعمیرات را ندارید.اما چرا پول خود را برای یک خودرو نو خرج کنید در حالیکه شما می توانید پول خود را روی یک خودروی دست دوم با کیفیت هزینه کنید. ماشین ها کالاهای سرمایه ای نیستند به این معنی که آنها بر اثر زمان ارزش خود را از دست می دهند و بیش ترین ارزش خودرو در چند سال اول مالکیت از دست می رود . پس شما احتمالا می توانید یک خودرو خوب ، با قیمت پایین بدست آورید اگر یک خودرو دست دوم بخرید.

به علاوه می توانید هزینه کمتری بابت بیمه و سند زدن خودرو بپردازید.چه ماشین شما نو یا کارکرده باشد ، شما می خواهید تا مطمئن باشید بهترین انتخاب را باتوجه به بودجه خود انجام می دهید.اما شما نیاز خواهید داشت تا مطمئن بشوید که نمی خواهید که پولی را که از خرید خودرو دست دوم ذخیره کردید بایت هزینه های نگهداری و تعمیرات خرد ریز هزینه کنید.در نتیجه خیلی مهم است تا هر ماشین را با دقت بازرسی کنید که شما در فکر خریدن آن هستند.

ما در اینجا چند مورد مواردی که هر کسی در زمان خرید خودروی دست نیاز است بداند می گوییم.

 

  • تایید مدارک خودرو

 

قبل از معامله و خرید هر خودرو چه وارداتی و چه داخلی باید مدارک مالکیت خودرو را چک کرد.به دو دلیل ابتدا برای اینکه فروشنده همان مالک خودرو باشد و ثانیا خودرو سرقتی یا بی هویت نباشد.

 مدارکی که برای احراز اصالت خودرو و در هنگام معامله لازم است چک شود:

  • برگ سبز خودرو
  • سند کمپانی یا مالکیت
  • در صورت خرید از شخص دیگر برگه ، انتقال سند که دفترخانه صادر کرده است.
  • کارت گارانتی خودرو
  • کارت سوخت خودرو
  • برگه عدم خلافی خودرو
  • کارت ماشین
  • داشتن برگ معاینه فنی برای خودروهای با کارکرد بالا

هر کدام از مدارک خودرو توسط مراجع زیر صلاح صادر می شود و وجود آنها برای اینکه بتوان به اصالت خودرو پی ببرد نیاز است.

 

نکته:بعد از اطمینان از صحت مدارک ، شماره موتور خودرو و شماره شاسی را با اطلاعات درج شده در کارت یا برگ سبز و سند خودرو با هم تطبیق دهید.

 

  • کنترل وضعیت بدنه

 

یکی از عواملی که در تعیین قیمت یک خودرو تاثیر بسیاری دارد ، سالم ، رنگ دار بودن و تعویضی بودن قطعات بدنه یک خودرو است.به صورتیکه خودرویی که بدنه آن هیچ گونه آسیبی ندیده باشد دارای ارزش قیمتی بیشتری از خودرویی است که بدنه آن به هر دلیل رنگ شده است و خودرویی که قطعات آن تعویضی باشد قیمت کمتری از خودرو رنگ شده دارد.البته این مورد آخر در کشورهای اروپایی بر عکس است.

مطمئن شوید که بدنه خودرو را به دقت بررسی می کنید ، هم توسط شما و توسط یک صافکار ، که شامل همه درها ،‌ درب موتور ، صندوق عقب ، سقف ، ستون تا ببینید نشانه هایی از خط و خش ، زنگ زدگی و تو رفتگی وجود دارد.آیا لبه های درب خودرو با لبه های گلگیر مطابقت دارند ، اگر مطابقت ندارد می تواند نشان از آسیب دیدگی قبلی یا صافکاری ضعیف دارد.

 

  • انواع تصادفات

 

تصادفات جزئی: در این نوع تصادفات خسارت وارد به خودرو در حد شکستن چراغ ، آسیب به دربها ، مالیدگی ، فرو رفتگی بدنه اتفاق می افتد و به هیچ یک از اجزای اصلی بدنه و فنی خودرو صدمه ای وارد نمی شود.

 

تصادفات شدید:در تصادفات شدید به قسمت های اصلی خودرو مثل شاسی ، ستون ها ، موتور و گیربکس صدمات جدی می شود و بدنه دفرمه و از حالت اصلی خود خارج می شود.اینگونه ماشین ها بعد از بازسازی ایمنی اولیه را ندارند و خرید آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

  • درب خودرو

 

-  یکی دیگر از نشانه های آسیب دیدگی قبلی خودرو این است که درب ها و پنجره ها به راحتی باز و بسته نمی شود.

- فاصله های نامیزان بین کاپوت و یا بدنه با بقیه بخش های ماشین وجود دارد.برای بررسی دقیق تر این موضوع در هنگام باز و بسته کردن درب ، درب باید به آرامی و نرم این عمل را انجام دهد و هیچگونه صدای تقه نداشته باشد.

- برای اینکه مطمئن شوید درب ها تاب ندارند ، آن را باز و مسیر رفت و برگشت آن را چک کنید.

- لولاهای درب را نگاه کنید تا مشکلی نداشته باشند.از سالم بودن نوارهای صداگیر و درزگیر دور درب ها اطمینان حاصل کنید.

 

  • ستون و سقف

 

ستون ها و سقف خودرو را مورد بازدید قرار دهید و وجود هرگونه فرو رفتگی و آسیب را در این بخش ها بررسی کنید ، چون در صورت وارد آمدن هر گونه آسیب بر اثر ضربه یا تصادف به این بخش ها به دلیل پایین آمدن استحکام بدنه در این نقاط باید در خرید اینگونه خودروها تجدید نظر کرد.

 

  • سپرها

 

امروزه خودروهای جدید طوری طراحی می شوند تا سپر به نوعی جزئی از کل بدنه است و هرگونه خرابی در این بخش علاوه بر اینکه بر زیبایی آن تاثیر می گذارد ، ممکن نشان از برخورد شدید در خودرو داشته باشد.پس جلو و پشت سپر را به لحاظ وجود ترک ، دور نگ بودن آن ، ریختگی رنگ  بررسی کنید تا از اینکه اگر سپر تعمیر شده یا نه اطمینان حاصل کنید ، در صورت تعمیر آیا به درستی تعمیر شده و آیا این بخش از بیرون قابل دید است یا خیر، بخش های مرتبط با سپر مثل نگهدارنده ها ، لبه های گلگیر ، شاسی ، قسمت جلویی خودرو را نیز چک کنید تا ببینید که آسیب وارده به سپر بر اثر یک برخورد جزئی یا شدید بوده است.

 

بیشتر بدانید:روشهای خرید خودرو دست دوم

 

  • بررسی رنگ

 

یکی دیگر از نشانه های که خودرو صافکاری و تعمیر شده است این است که یک بخش از بدنه از لحاظ رنگ و پرداخت با بخش های دیگر مطابقت ندارد.اگر بدنه خودرو بر اثر ضربه و تصادف از حالت و فرم اولیه خود خارج شود در صورت تعمیر و رنگ آمیزی ، رنگ بخش مورد نظر مانند رنگ اولیه خودرو نمی شود و سعی کنید در طول روز و روشنایی آفتاب ، از فاصله دور و نزدیک و از زوایای 30 تا 50 درجه به خودرو نگاه کنید تا اگر جایی از خودرو نقاشی شده است بفهمید.به دنبال اثری از اسپری رنگ بر روی پیچ و مهره ها زیر درب موتور و ضخامت رنگ مختلف در دور ماشین بگردید – البته شما می توانید از ابزاری به نام سنجش رنگ که نامیده می شود برای فهمیدن آن استفاده کنید-.سعی کنید تا بفهمید که قسمتی که خودرو دارای رنگ است به دلیل برخوردهای جزئی بوده یا برخوردهای شدید ، چون خسارت سنگین و جدی به معنای عیوب در قسمت های موتور و فنی نیز هست.

 

نکته: شما می توانید از لامپ فلورسنت نیز برای تشخیص رنگ شدگی ماشین استفاده کنید.

 

  • چک کردن سوابق خودرو

 

بعضی از خودروهای وارداتی یا داخلی برای انجام سرویس های اولیه و تعمیرات به نمایندگی های مجاز مراجعه می کنند که شما می توانید اگر خودرو توسط شرکت معتبری وارد یا تولید شده است ، این موضوع را پیگیری کنید.البته این را هم می توانند به شما بگویند که اگر کیلومتر دستکاری شده است تا مسافت پیموده شده کمتری را نشان دهد.

 

  • چک کردن شیشه ها

 

اگر بر روی شیشه ها یا پنجره ها جای ترک ها یا ضربه وجود دارد این یکی از دردسرهایی است که می تواند در طول زمان بدتر شود. هر چیز هر چه قدر هم کوچک و بی ارزش ، خیلی مشکل بزرگی هم نباشد اما باید مورد توجه قرار بگیرد.اگر خودرو دارای شیشه بالابر است ، چند بار شیشه را باز و بسته کنید.شیشه را نصفه بالا داده و لقی شیشه را چک کنید نباید شیشه بیش از میزان استاندارد لقی داشته باشد.نوارهای آب بندی دور شیشه را چک کنید.

 

  • به دنبال روغن ریزی بگردید.

 

راحت و آسان – اما خیلی مهم – هر خودرویی را بازدید کنید تا ببینید تا لکه هایی از روغن بر روی زمین یا بدنه موتور می بینید.اگر شما نشانه هایی از ریزش روغن بر روی زمین دیدید سعی کنید ببینید این روغن ها دقیقا از کجا دارد چکه می کند.

 

  • بررسی داخل خودرو

 

بو های بد ، خرابی بر روی روکش ها  ، نگاه به ستون ها و سقف برای بیرون زدگی و پدال های زیاد استفاده شده  ، مواردی هستند که باید دنبال آنها بگردید. در هنگام بازدید از داخل ماشین فرمان ماشین را به دقت کنترل کنید ، اگر بر روی فرمان خودرو دکمه های کنترلی وجود دارد از صحت عملکرد آنها اطمینان حاصل کنید ، اگر خودرو دارای ایربگ راننده است از سلامت و درستی کارکرد آن مطمئن شوید.

به صورت عادی بر روی صندلی بنشینید و تکیه بدهید.آیا در صندلی راحت هستید؟آیا هنگام نشستند بر روی صندلی ناراحت نیستید و یا احساس می کنید به کمر شما فشار می آید؟اینها سوالاتی است که باید در هنگام تست صندلی از خود بپرسید و مطمئن شوید که صندلی کاملا روی فرم است.

به ظاهر روکش صندلی نگاه کنید آیا دارای ساییدگی ، پارگی ، پوسیدگی و سوراخ های متعدد که می توانند از افتان سیگار باشد ، است . به صندلی نیرو وارد کنید تا ببینید لقی نداشته باشد . دسته و اهرم ها صندلی را برای اطمینان از عملکرد درست آنها امتحان کنید ، در صورتیکه صندلی برقی است و دارای گرمکن است نیز آنها را چک کنید.

بر روی داشبورد را نگاه کنید که بر روی آن هیچ گونه ترک ، گودی ، رنگ پریدگی وجود نداشته باشد یا در صورت داشتن ابریگ سرنشین هیچ علائمی از تو رفتگی نداشته باشد.

پوشش داخلی سقف را نگاه کنید. باید صاف و یک دست باشد و نباید هیچ گونه آثار غیر عادی بر روی آن مثل پارگی ، تغییر رنگ و غیره بر روی آن وجود داشته باشد.

اگر خودرو دارای سانروف و سقف متحرک است عملکرد آن را چک کنید و از سالم بودن شیشه آن مطمئن شوید.

همچنین از درست کار کردن بخاری ، کولر مطمئن شوید.برای این کار خودرو را در حالت روشن قرار دهید و کولر را روشن و وضعیت خنکی باد کولر را در دورهای مختلف و در دماهای متفاوت چک کنید و این کار را برای کولر نیز بکنید.

ضبط خودرو را نیز امتحان کنید و از صحت عملکرد باندها ، رادیو و پخش آن که می تواند سی دی یا فلش یا دارای ورودی های دیگر باشد ، امتحان و کنترل کنید.

 

در هنگام قرار گیری پشت فرمان ، چراغ های جلو و راهنما خودرو را روشن و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.این کار را برای چراغ های عقب ، چراغ خطر سوم ، مه شکن ها انجام دهید.در هنگام روشن کردن چراغ به روشن شدن چراغ های کیلومتر و کلید های کنسول وسط و سالم بودن کلید فلاشر دقت کنید تا هیچ گونه ایرادی نداشته باشند. آبپاش شیشه جلو را نیز امتحان کنید.

 

داخل صندق عقب خودرو را برای اطمینان از نداشتن مشکل چک کنید.در این بخش ار وجود جعبه آچار ، کفی فابریک کارخانه و سلامت آن و همچنین از سالم بودن زاپاس اطمینان حاصل کنید.

کلیه بخش های داخل خودرو مثل کف خودرو ، کناره ها برای آثار زنگ زدگی ، برش کاری و جوشکاری و یا آثاری که نشان از صافکاری و رنگ شدگی باشد بگردید.

 

  • چک کردن داخل موتور

 

قبل از اینکه خودرو را برای دور زدن ببرید کاپوت را بالا زده و داخل موتور ماشین را چک کنید.کلیه اتصالات ، دسته سیم ها ، لوله ها ، تسمه ها و رابط ها ، رادیاتور و مخزن ها را چک کنید تا پوسیدگی ، بریدگی یا آثاری از خرابی بر روی آنها نباشد.

اتصالات باطری را چک کنید تا مشکلی نداشته باشند.از سالم بودن باطری مطمئن شوید.در باطری ها اتمی می توان از نشان گر آن استفاده کرد که در صورتیکه رنگ آن سبز باشد ، نشان از سلامت آن دارد و در باطری های اسیدی باید در داخل مخرن های آن آب اسید کافی وجود داشته باشد.

سطح مایعات خودرو مثل روغن ترمز ، روغن هیرولیک و آب را چک کنید.در هنگام چک کردن آب رادیاتور ، از شفاف بودن و عدم وجود زنگ آهن مطمئن شوید.

روغن موتور را نیز بررسی کنید. به این صورت که گیج را به بالا کشیده و کیفیت روغن را چک کنید ، در صورت وجود پلیسه و براده بیش از استاندارد نشان از تعویض دیر هنگام روغن موتور یا خرابی موتور دارد.

 

  • تست موتور

 

خوب کلید را چرخانده و پس از چند ثانیه خودرو را روشن کنید.در این لحظه خودرو با یک یا دو استارت روشن می شود. در حالت کارکرد درجا به وضعیت دور موتور توجه کنید که به صورت غیر عادی بالا و پایین نرود. به میزان لرزش اتاق و همچنین صدای موتور گوش دهید.اگر لرزش یا صدای غیر عادی احساس یا شنیدید ، دیگر خرید خودرو را متوقف کنید.بعد از این کار کاپوت را بالازده و به صدای موتور گوش کنید و اگر خودرو به نرمی و صدای آرامی کار میکرد ، مشکلی نیست در غیر اینصورت از خرید خودرو منصرف شوید.درب سوپاپ را برداشته ، چند ثانیه کف دست خودرو بر روی آن نگه دارید و بعد از برداشتن در صورت داشتن فشار هوا و دود آبی ، نشان از کمپرس در سر سیلندر خودرو و خرابی موتور دارد یا موتور تعمیر شده است.

نکته:برای روشن کردن خودروهایی که دارای قابلیت کی لیس هستند ، خودرو دارای یک ریموت است که همراه داشتن آن کافی است و برای استارت یک کلید وجود دارد که با فشردن پدال ترمز و زدن دکمه استارت ماشین خاموش و روشن می شود.

 

  • تست دود خروجی از اگزوز

 

یکی از روشهایی که می توان به داشتن مشکل در موتور خودرو پی برد ، دیدن گازهای خروجی از است.

 

  • دود سفید

 

اگر در هنگام صبح و استارت زدن خودرو با این دود مواجه شدید ، زیاد نگران نشوید ، به دلیل  یانکه خودرو سرد است و محفظه خودرو در حال گرم شدن است یکسری بخارات آب از خودرو خارج می شود ولی اگر بعد از گزم شدن موتور شدن این بخارات ادامه داشت ، نشان از خرابی در واشر سر سیلندر است.

 

  • دود آبی

نشان از نشتی روغن در محفظه احتراق است که این اتفاق می تواند برای خوردگی در سوپاپ ها یا مشکل در رینگ یا پیستون ها باشد.این مشکل در صورتیکه پس روشن شدن خودرو ادامه دار باشد و بعد از مدتی رفع نشود نشان از مشکل در موتور دارد.

 

  • دود سیاه

 

نشان از احتراق ناقص در خودرو را دارد.البته این مشکل در صورتی که خودر روشن و ادامه دارد باشد نشان از مرور بیش از حد بنزین اضافی به موتور ، نبود هوا یا به دلیل عدم کارکرد درست سیستم جرقه زنی ، سوخت به درستی نمی سوزد.

 

  • در هنگام تست رانندگی به صداها دقیق گوش دهید.

 

همیشه با خودرو یک دور بزنید و درحالیکه در حال انجام این کار هستید ، مطمئن شوید ضبط صوت خاموش است ، پس می توانید شما گوش کنید به چیزی که خودرو دارد به شما می گوید.اگر صداهای اضافی از هر بخش خودرو مثل تق تق ، کوبیدن ، وزوز یا جیر شنیدید میتواند نشان از یک مشکل باشد.داشبورد در هنگام رانندگی نباید صدا بدهد یا درب داشبورد باید به خوبی بسته شود و هیچگونه صدایی ندهد.

 

  • مطمئن شوید رانندگی با خودرو بدون مشکل است.

 

در هنگام تست رانندگی خودرو همچنین توجه کنید ، رانندگی کردن با خودرو چقدر خوب است.مطمئن شوید خودرو در خط مستقیم حرکت می کند و انحراف ندارد- در اینجا اگر در حالت حرکت در خظ مستقیم و جاده صاف فرمان را ول کردید خودرو نباید به چپ یا راست منحرف شود در غیر اینصورت باید جلوبندی ماشین چک شود- ، ترمزها به خوبی عمل می کنند و تعویض دنده ها به راحتی انجام می شود.

 

  • تست گیربکس

 

گیربکس اتوماتیک:برای اینکار ابتدا خودرو را روشن کنید بعد وضعیت دنده را در حالت D (حرکت) یا R(دنده عقب) بگذارید از وضعیت پارک خارج و شروع به حرکت کنید.سعی کنید در یک مسیر صاف مثل اتوبان یا بزرگراه گیربکس خودرو را امتحان کنید.اگر درهنگام رانندگی صدای عجیب ، تقه یا ضربه زدن و کندی تعویض گیربکس مشاهده نکردید خودرو موردی ندارد.

نکته:در یکسری از گیربکس های اتوماتیک مثل CVT ما با کندی شروع حرکت مواجه هستیم که این مورد برای اینگونه از گیربکس های اتوماتیک ایراد به حساب نمی آید.

گیربکس دستی:در هنگام تعویض دنده خودرو شما نباید صداهایی مثل قیژ که نشان از ساییده شدن و درگیر نشدن دنده ها هست بشنوید یا اگر در هنگام رانندگی دست خودرو را از روی دنده بردارید و دنده بیرون بزند یا به سختی درگیر شود که نشان از خرابی گیربکس دارد که شما باید به دنبال خودروی دیگری بگردید.اما بعضی اوقات مشکل بد جا رفتن دنده نشان از اتمام یا خرابی دیسک صفحه دارد که لازم است این مورد نیز چک شود.

 

  • تست صفحه کلاچ

 

یکی از علائم تعویض دیسک و صفحه آن است هنگامی که شما خودرو را در دنده یک قرار می دهید و کلاچ را رها می کنید ، در این حین موتور و اتاق به لرزه می افتد و این لرزش متفاوت است.یک روش دیگر این است خودرو را در دنده 2 قرار دهید و کلاچ را رها کنید اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک صفحه تمام شده است.اگر در سر بالایی ها که شیب کمی تند دارند ، نیاز به تعویض دنده سنگین به دنده های سنگین زیاد دیده شد ، نشان دیگری از تعویض کلاچ خودرو است.یا زمانی که ماشین زیاد گاز می خورد ولی شتاب و سرعت به نسبت آن افزایش نمی یابد.

 

  • تست ترمز

 

در هنگام رانندگی در پشت ماشین پدال ترمز را فشار دهید تا از عملکرد آن و خالی نکردن آن اطمینان حاصل کنید و در حالت ایستاده نیز این کار را انجام دهید تا ببینید در اینجا ترمز خالی می کند یا نه.در هر صورت اطمینان از عملکرد ترمز خودرو که با ایمنی و سلامت شما سر و کار دارد خیلی مهم است.

 

  • تست سیستم تعلیق

 

آیا خودرو به درستی ایستاده است؟آیا خودرو در صورت بالا و پایین کردن هر گوشه از آن به درستی و سریع به جای خود بر می گردد.اینها نشانه هایی هستند که آیا سیستم تعلیق خودرو در حالت خوب خودش هست.

همچنین توجه ویژه ای داشته باشید در زمانی که ، در حال تست رانندگی خودرو هستید.اگر در هنگام تست رانندگی موردی را در هندلینگ خودرو به نظرتون رسید یا رانندگی سخت از اونی هست که باید باشد ، می توان به معنی آسیب قبلی باشد.این مسئله خیلی مهم است ، این می تواند نشان دهنده آسیب ساختاری باشد که می تواند خطرناک باشد اگر به درست تعمیر نشده باشد.

 

  • تست آهنربا

 

برای اینکه چک کنید ببینید که قبلا خودرو صافکاری شده که شما ان را تشخیص نداده اید یک آهنربا کوچک با خود همراه بیارید و آن را در طول بدنه خودرو بگیرید – بدون تماس با رنگ خودرو -.آهنربا باید این احساس را به شما همیشه دهد که دارد دست شما را به سمت بدنه خودرو می کشد.اگر در بعضی از قسمت ها این حس را نداشتید ممکن است در آنجا بتونه کار کرده باشند که نشان از صافکاری قبلی به دلیل آسیب باشد.

 

  • بردن پیش مکانیک

 

هنگامیکه خودرو را برای تست تحویل گرفتید ، آن را پیش مکانیک خود برای بررسی حرفه ای ببرید.بذارید مکانیک شما همه چیز را درباره که شما با آنها درگیر هستید بداند و بذارید با خودرو دوری بزند.اگر دارای مشکل اساسی است می توانید خودرو پس یا به فروشنده برگردانید.

در مطالب گفته شده سعی بر این شده است که به شما در بازید اولیه خودرو کمک کند تا از سلامت خودرو تقریبا مطمئن شوید ولی سعی کنید در صورتیکه می خواهید خودرویی را بخرید حتما آن را به کارشناس یا یک تعمیرکار خبره نشان دهید تا به از سلامت آن به طور کامل اطمینان پیدا کنید.


این صفحه را به اشتراک بگذارید